Vand og snavs i benzin er den mest almindelige årsag til defekter på vores motorer.
Det giver besvær og problemer med at starte og genstarte, eller den helt ultimative ikke-start.
Og det giver et voldsomt slid, når der skal hives 10-15-20 gange i snoren, hver gang en motor skal startes eller slet ikke vil.
Motorer er fintfølende, så derfor:
1: Tjek din benzindunk for snavs!
Er der den mindste smule snavs i bunden af din benzindunk, så hælder du forsigtigt benzinen over på en anden beholder, indtil der kun er en sjat tilbage med snavset.
Skyl herefter dunken med benzin, indtil den er HELT ren.
2: Brug kun FRISK benzin!
Har din benzin overvintret i skuret skal den smides væk!
Gammel benzin ”skiller ad” og udvikler vand, ligesom benzinen også er meget tilbøjelig til at suge kondensvand fra luften.
Og den FRISKE benzin skal være 4-takts 95 oktan blyfri benzin eller allerbedst 100 oktan - som til din bil.
Vi er mange brugere, og tilsammen har vi mange snavsede benzinsjatter som vil belaste motorerne, hvis vi ikke kasserer benzinen.
Og vælger du alligevel at bruge gammel benzin, har du stor chance for motorbøvl på turen.
Det er FORBUDT at bruge olieblandet 2-takt benzin. Motoren går i stå og skal gennem en kostbar værkstedsoperation. Du vil blive gjort ansvarlig!
Kasseret benzin afleveres på genbrugspladsen, f.eks. i en sprinklervæskedunk mærket ”benzin”. Lad dig endelig ikke friste til at bruge den gamle benzin i din bil.
NYE REGLER FOR FERSKVANDSMOTORERNE
Det er ikke længere et krav, at motorerne efterlades med fyldt tank. (Men det er go’ stil, og der kan jo alligevel højst være én liter i tanken).
DEN GAMLE REGEL FOR SALTVVANDSBÅDENE GÆLDER STADIG
Benzintanken skal STADIG være fyldt op, når man er færdig med at sejle i en saltvandsbåd.